Kolfatet

Kolfatet.

Vår klubbholme i Saltsjön. Pos 59°25’N 18°39’E. Avstånd från SBK:s hamn, 28 distansminuter.
År 1970 fick båtklubben, tack vare familjen Signe och Per Granlöfs förmedling och deras vänskap med Arne Karlsson på Karklö, ett arrendekontrakt på ön Kolfatet.

Ön har ett perfekt gångavstånd från Sundbyberg, endast 28 distansminuter. Kolfatet fungerar mycket väl som bas vid lite hårdare väder och för vidare upptäckter i vår vackra skärgård. Ön är också välbesökt av medlemmar som passerar den på sin utväg eller hemväg från semestern, för en kortare eller längre vistelse.

Till allas glädje har SBK genom ett nytt arrendeavtal med Skärgårdsstiftelsen förlängt tillgången till denna skyddade skärgårdshamn. En naturlig träffpunkt för medlemmar med båt samt deras vänner i Saltsjön.

Du som inte är medlem i Sundbybergs Båtklubb är välkommen att besöka Kolfatet mot en hamnavgift. Du får då tillgång till grillplats, mulltoa, sopmaja samt bad från klippor eller stenstrand. Enklast betalar du hamnavgiften via Swish eller bankgiro på plats eller så kontant i pengabössan på bryggan.

Kolla in vårt klipp på, Kolfatet – lite från ovan: