Askskären

Vår klubbholme i Mälaren

Vår klubbholme i Mälaren, som är belägen söder om Lennartsnäs udde, på Näsfjärden, söder om Kungsängen. Nautisk position är Latitud 59° 25,4’ Nord och Longitud 17° 43,6’ Ost. Avstånd från hamnen i Sundbyberg är 14,5 distansminuter.

Askskären består av 2 st. öar. En av öarna används ofta av Sundbybergs sjöscouter.

Tack vare, och med god hjälp av disponent Robert Bunge lyckades dåvarande styrelsen 1950 komma i kontakt med ägarna till Askskären. Efter en kort förhandling tecknades ett löpande 5-årigt kontrakt, som gäller än i dag!

Vi vill påstå att Askskären har blivit en av de vackraste och barnvänligaste klubbholmarna i Mälaren, tack vare den stora uppslutning och det intresse som våra medlemmar visar för ön. Naturligtvis hade inte Askskären varit den ö den är i dag om inte ett antal entusiaster lagt ned sin själ i den stora restaureringen som påbörjades i mitten av 1980-talet och som kontinuerligt fortskrider varje säsong.

Du som inte är medlem i Sundbybergs Båtklubb är välkommen att besöka Askskären – mot en hamnavgift. Du får då tillgång till grillplats, mulltoa, sopmaja samt sandstrand. Enklast betalar du hamnavgiften via Swish på plats eller så kontant i pengabössan på bryggan.

Du känner väl till att det finns en Facebook-grupp som heter ”Vi som gillar Askskären” – där du som medlem kan skriva inlägg, ladda upp foton och vara aktiv.